אחת ההתפתחויות המעניינות באירופה ובעולם בשנים האחרונות היא הרוח הרעננה במסדרונות הוותיקן, ובעולם הקתולי כולו, שבאה עם מינויו של האפיפיור פרנציסקוס הראשון. בין השאר, האפיפיור הזה מפגין בפומבי ובאופן גלוי סובלנות כלפי הומוסקסואלים, שטרם נודעה כמותה בכנסיה הקתולית. אז הנה משהו קטן ומעניין מביקור שביצעתי לאחרונה במוזיאונים של הוותיקן. לוותיקן אוסף ארכיאולוגי גדול שמעט ממנו מוצג לקהל. בין השאר, יש להם אוסף של סרקופגים ומצבות קבורה מהמאות הראשונות לספירה. סוג אחד של סרקופגים הוא ארונות קבורה זוגיים שנראים כך:

ורמן 1.jpg

כמו שאפשר לראות, ויש שם עוד כמה דוגמאות, התבנית סטנדרטית – חזית ארון עם סצנות מהברית החדשה, כגון תחיית לזרוס, דניאל בגוב האריות וכיוצא בזה, סביב מדליון עגול גדול במרכז עם דיוקנותיהם של שני בני הזוג. הנה אחד מקרוב. כנהוג בכולם, האישה עומדת לימינו של הגבר ואוחזת בזרועו:

ורמן 2.jpg

וכעת, משאתם מכירים את הז'אנר של הסרקופגים הנוצריים המוקדמים הללו, הסתכלו בעוד אחד:

ורמן 3.jpg

אי אפשר לטעות – ה"אישה" בארון הקבורה הזה היא גבר מזוקן! באותה תנוחה, גם כן אוחז בזרוע הגבר שמימינו. הנה שוב במבט חזיתי אם כי לא לגמרי חד, כיוון שצילמתי בחופזה:

ורמן 4.jpg

הטקסט המצורף של מוזיאון הוותיקן לא מתעלם מהעניין, הכותרת של הארון היא "ארון כפול המכונה 'של שני האחים'" – כך, עם המירכאות במקור! בגוף התיאור עצמו העניין מושך אף יותר תשומת לב:

The female figure on the left, who was to represent the bride, took on male features during the portrait execution

כיצד בדיוק זה קרה? סתמו ולא פירשו. האומנם סימן בוותיקן של פרנציסקוס הראשון, האפיפיור הראשון שאינו הומופוב, לזוגיות גברית גאה בחיים ובמוות בין הנוצרים המוקדמים ביותר? ליושבי הארון הפתרונים.

מודעות פרסומת